Taller de cal·ligrames a la biblioteca Josep M. López Picó de Vallirana
Des de sempre m’ha interessat
treballar pel foment de la lectura i l’escriptura dels infants. Per aquest
motiu vaig començar a fer tallers, per incentivar el gust per la literatura amb
un accent especial per la poesia.
La poesia forma part de la vida
dels infants des de ben menuts a través del joc i la musicalitat de les
paraules. Durant el primer i segon any de vida d’un infant la mare i el pare
acudeixen a les primeres formes de literatura oral (cançons populars, jocs de
falda, cançons de bressol, cantarelles, tirallongues, endevinalles...) per
comunicar-se amb el seu fill. Normalment, aquest encontre es produeix de forma
natural perquè els pares tenen interès a establir llaços afectius a través
d’aquests jocs lingüístics per acompanyar els menuts en l’etapa de descobriment
i adquisició del llenguatge. Però, a poc a poc, les famílies deleguen aquests
jocs poètics a l’escola, especialment en l’educació infantil, i aquesta relació
afectiva per mitjà dels jocs de paraules entre pares i fills es va modificant
i, en algun cas, desapareixent. No obstant, si s’impulsa i es
proporcionen les eines i pautes adequades perquè se segueixi compartint el gust
per la poesia a casa, en família, ampliant-la a la poesia d’autor, a part de la
del folclore, i integrant-la dins la vida quotidiana, es convertirà en un espai
comunicatiu i afectiu entre els diferents membres de la família que s’anirà
desenvolupant i enriquint al llarg dels anys.
Cal que el camí per compartir
l’interès per la poesia a l’escola i a casa es faci plegats. D’aquesta manera,
els contextos família i escola han de construir una relació activa que es pot
alimentar positivament d’altres experiències vinculades a altres espais com ara
la biblioteca.
Què pretenc amb els tallers?
- Fer conèixer i gaudir de la poesia de forma natural, lúdica i quotidiana
- Donar continuïtat a l’interès poètic, tan natural i vivencial, dels infants
- Acompanyar els infants a descobrir o redescobrir la poesia
- Establir llaços i ponts entre la bona feina de les escoles i l’interès de les famílies
- Fer desaparèixer la por i el respecte que poden sentir les famílies per la poesia
- Viure la poesia de forma transdisciplinària i connectar-la amb altres disciplines artístiques
Així doncs, faig tallers per a escoles
o biblioteques i tant per a infants com per a famílies. Estan personalitzats segons
els vostres interessos: de lectura o d’escriptura de poesia, de cal·ligrames,
de jocs poètics, de poesia i contes populars, de poesia vinculada a altres disciplines com la dansa, l'art, la
música, el teatre… La meva experiència
s’ha especialitzat sobretot en primeres edats i fins a 12 anys.
Sessió de poesia i art a la biblioteca Barceloneta- La Fraternitat de Barcelona
Sessió de poesia i collage a la biblioteca Barceloneta- La Fraternitat de Barcelona
Taller de cal·ligrames a partir del llibre Poemes dibuixats de Montse Ginesta